27 grudnia 2017 22:54 | Aktualności

Wspomnienia z wyjazdu do Pragi i na Dolny Śląsk

W dniach 14-17.12.2017 r. uczniowie gimnazjum oraz klas siódmych wzięli udział ,w ramach projektu edukacyjnego „Reisen machen klug”, w wyjeździe edukacyjno-integracyjnym „Wrocław-Praga-Kotlina Kłodzka”.

Z Zamościa wyjechaliśmy o godz. 3.00 i po kilku godzinach jazdy dotarliśmy do Wrocławia. Razem całą grupą spacerowaliśmy po tym pięknym mieście i zwiedzaliśmy najważniejsze miejsca. Atrakcją na całej trasie było szukanie i liczenie krasnali, które wyłaniały się w najmniej oczekiwanym momencie. Na koniec udaliśmy się do najciekawszej atrakcji we Wrocławiu-Panoramy Racławickiej. Jest to wielkie malowidło o wymiarach 14 na 115 metrów, które dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich i technicznych przenosi widza w inną rzeczywistość i inny czas. Jest to również pierwsze i jedyne zachowane do dziś polskie dzieło tego rodzaju, dlatego też wywarło na nas ogromne wrażenie. Po zwiedzeniu Panoramy udaliśmy się do hotelu „Abis” położonego w Bystrzycy Kłodzkiej.

Drugiego dnia pojechaliśmy do stolicy Czech Pragi. Na samym początku przewodnik poinformował nas, że spacer po Pradze zajmie nam około 10 godzin. Głównym punktem zwiedzania była Archikatedra Świętego Wita, Wacława i Wojciecha, czyli siedziba arcybiskupów polskich i prymasa czeskiego. Przechodząc przez wspaniały most Karola dotarliśmy na Rynek Staromiejski gdzie mogliśmy oddać się atmosferze świątecznej odwiedzając stragany na jarmarku bożonarodzeniowym. W drodze powrotnej mogliśmy podziwiać panoramę Pragi w nocnej scenerii.

Dzień trzeci zaczęliśmy od wyprawy w Czeskie Góry Stołowe. Zwiedzaliśmy Adrssparskie Skały w Skalnym Mieście, w którym kryją się niesamowite labirynty, groty i wodospady. Po przejściu przez ozdobną bramę weszliśmy do lodowej krainy i poczuliśmy się jak bohaterowie filmu „Opowieści z Narnii” i nie było to złudzenie, gdyż sceny do tego filmu były właśnie tam nagrywane. W drodze powrotnej zwiedziliśmy też kaplicę czaszek w Kudowie Zdroju. Jest to niewielka barokowa kaplica postawiona na podstawie kwadratu, usytuowana pomiędzy kościołem św. Bartłomieja a dzwonnicą. Ściany i sklepienie wnętrza kaplicy pokrywa około 3.tys. ciasno ułożonych czaszek i kości ludzkich, ofiar wojen, epidemii, chorób zakaźnych. Pozostałe 20-30 tys. szczątków leży w krypcie pod kaplicą.      Po powrocie do hotelu udaliśmy się na mszę św. do pobliskiego kościoła. W tym czasie odbywały się rekolekcje i była to msza dla młodzieży i bardzo podobała nam się nauka księdza rekolekcjonisty.

Dzień czwarty był dniem ostatnim. Po śniadaniu wyruszyliśmy w stronę Wałbrzycha, gdzie zatrzymaliśmy się na zwiedzanie Zamku Książ, który jest trzecim, co do wielkości zamkiem w Polsce, po zamku w Malborku i Zamku Królewskim na Wawelu.  Przewodnik przeprowadził nas przez sale zamkowe tj.: Hol Myśliwski, Kompleks Sali Balowej, Salę Konrada z Czarnym Dziedzińcem. Poznaliśmy historię Piastów i niezwykłe życie Księżniczki Daisy. Weszliśmy też do tunelu z okresu II wojny światowej. Ostatnim punktem wyjazdu było zwiedzanie palmiarni i przejście wśród egzotycznych roślin.

Wyjazd ten był kolejną naszą przygodą (rok temu zwiedzaliśmy Berlin), która pozwoliła nam poszerzyć wiedzę o wiele wartościowych informacji związanych z historia Polski i Czech. Mogliśmy też dowiedzieć się wielu rzeczy z dziedziny geografii, dotyczących np. śląskich kopalni a także poszerzyć swoje słownictwo z języka niemieckiego, gdyż wiele napisów i zwrotów używanych było też w tym języku.

Mamy nadzieję, że nie jest to nasz ostatni wyjazd w ramach tego projektu i z niecierpliwością czekamy na kolejny.